-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41937)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16892)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2448)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1693)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27765 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

با توجه به آيه 19 سوره آل عمران كه دين نزد خدا اسلام است آيه 68 سوره مايده را چگونه توجيه مي كنيد و تكليف پيروان ساير اديان چيست ؟
آيه 62 سوره ( ( مايده ) ) بيانگر يك ملاك كلي و اساسي است در باب اين كه سعادت و رستگاري در گرو التزام جدي و حقيقي به دو چيز گران بها است : 1- تصحيح عقايد و ايمان راستين به حقايق ديني ، 2- عمل صالح و كنش براساس آنچه خداوند بشر را به آن مامور كرده است . بنابراين آيه ياد شده ،فخرفروشي هاي پوچ و بي اساس برخي از ارباب اديان را - كه به صرف مسيحي يا يهودي خواندن فرد، چنين وانمود مي كردند كه رستگاري درست از آن ايشان است و ديگران كاملا از آن بي بهره اند ( ( لايدخل الجنه الا من كان هودا او نصاري ) ) - مردود شمرده است . به عبارت ديگر مفاد اين آيه شبيه اين آيه است كه : ( ( ليس بامانيكم ولا اماني اهل الكتاب من يعمل سو يجزبه ) ) ، ( نسا، آيه 123 ) . ليكن بايد توجه داشت كه مفاد فوق ، به معناي پذيرش پلوراليسم ديني نيست ؛ زيرا : اولاً، آيه مزبور در صدد بيان همه جزييات نيست ؛ بلكه يك اصل كلي را مطرح كرده و قيود و ويژگي هاي ديگر را درآيات ديگر بيان كرده است ؛ از قبيل : 1- ( ( ان الدين عند الله الاسلام ) ) ، ( آل عمران ، آيه 19 ) . 2- ( ( و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه ) ) ، ( آل عمران ،آيه 85 ) . 3- ( ( قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ) ) ، ( آل عمران ، آيه 31 ) . 4- ( ( فلا و ربك لايومنون حتي يحكموك فيما شجر بينهم ثم لايجدوافي انفسهم حرجا مما قضيت ) ) ، ( نسا، آيه 65 ) و . ...بنابراين آيات ياد شده در حكم مفسر و بيانگر دايره و ويژگي هاي ايمان مورد نظر در آيه پيشين است . ثانيا، قرآن مجيد اساسا عناويني مانند يهوديت و نصرانيت را به رسميت نمي شناسد و تنها اسلام و مسلماني واقعي را به رسميت شناخته ودر آيات بسياري پيامبران الهي را مسلمان دانسته است . در سوره آل عمران آيه 67 آمده است : ( ( ما كان ابراهيم يهوديا ولا نصرانيا ولكن كان حنيفامسلما ...) ) و در سوره يوسف آيه 101 دعاي او را چنين نقل مي كند : ( ( رب قداتيتني من الملك و علمتني من تاويل الاحاديث فاطر السموات والارض انت ولي في الدنيا والاخره توفني مسلما والحقني بالصالحين ) ) . از سوره ( ( بقره ) ) ، آيه 128 و ( ( اعراف ) ) ، آيه 127 نيز مشابه اين دعا را از زبان حضرت ابراهيم ( ع ) و حضرت موسي ( ع ) نقل كرده است . هم چنين در قرآن ايمان آوردگان حقيقي مسلمان ناميده شده اند؛ از جمله در سوره ( ( حج ) ) ، آيه 78آمده است : ( (... مله ابيكم ابراهيم هوسماكم المسلمين ... ) ) و مسلماني ، همان ايمان و پيروي از پيامبران الهي در عصر بعثت و بقاي شريعت آنها است نه در زمان نسخ آن . ثالثا، حقيقت ايمان به خداوند كه در آيه 62 سوره ( ( مايده ) ) بيان شده است ، در بردارنده و متضمن اين معنا است كه اوامر الهي تمامامورد توجه والتزام قرار گيرد و اين بدون پيروي از انبياي الهي ممكن نيست. از طرف ديگر هر پيامبر صاحب شريعتي ، نسبت به آمدن پيامبر بعدي و لزوم گرويدن به او بشارت داده است ؛ چنان كه قرآن مجيد بشارت رسالت حضرت ختمي مرتبت ( ص ) به وسيله حضرت عيسي ( ع ) را چنين گزارش نموده است : ( ( و اذقال عيسي بن مريم للحواريين يا بني اسراييل اني رسول الله اليكم مصدقا لما بين يدي من التوراه و مبشرا برسول ياتي من بعدي اسمه احمد ...) ) ، صف ، آيه 6 ) . و چون لازمه ايمان به خداوند پيروي ازرسولان او و در آخر، پيوستن به آخرين سفير الهي است . در اين راستاخداوند ايمان نياوردن به پيامبر اكرم ( ص ) و كتمان بشارت هاي انجيل دراين باره را در جاي جاي قرآن مورد عتاب و نكوهش قرار داده است و دردنباله آيه ياد شده اين جريان را به منزله ( ( اطفا نور الهي ) ) قلمداد كرده وعاملان آن را كافر خوانده است : ( ( يريدون ليطفوا نورالله بافواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون ) ) ، ( صف ، آيه 7 ) . رابعا، در همان آيه 62 سوره ( ( مايده ) ) ظرافت هايي وجود دارد كه مخالفت قرآن با پلوراليسم ديني را نشان مي دهد .يكي از آن علايم - كه علامه طباطبايي در تفسير ( ( الميزان ) ) به آن اشاره كرده اند - اين است كه قرآن مجيد به دنبال عبارت ( ( ان الذين امنواوالذين هادوا ...) ) نفرموده است . ( ( من امن منهم ؛ بلكه فرموده است : ( ( من امن ) ) ؛ يعني ، ضميري به موصول ( الذين ) بر نگردانده است ، با آن كه از نظرادبي در صله ، برگرداندن ضمير به موصول لازم است . علت اين برنگرداندن ضمير اين است كه تقرير و امضايي نسبت به آنان در كار نباشد؛ در حالي كه در مورد امت پيامبر اكرم ( ص ) برخلاف آن آيه ، عمل نموده و مي فرمايد : ( ( وعدالله الذين آمنوا و عملوا الصالحات منهم مغفره و اجرا عظيما ) ) ، ( فتح،آيه 29 ) . بنابراين قرآن به هيچ روي سرپيچي از پيامبر خاتم را روا ندانسته وآن را كفر و بي ايماني معرفي كرده است . خداوند نيز حضرت محمد ( ص ) رابه سوي همه انسان ها مبعوث ساخته و همگان را موظف به گرويدن به آيين خاتم گردانيده است . گفتني است كه پيروان ديگر اديان سه دسته اند : 1-كساني كه حقانيت اسلام برايشان روشن شده است . اين گروه هيچ عذري درسرپيچي از اسلام نداشته و اگر به آن ايمان نياورند قطعا گرفتار عذاب ابدي خواهند شد .2- كساني كه حقانيت اسلام را نشناخته اند؛ ولي عمدا ازبررسي و تحقيق پيرامون آن شانه خالي كرده اند؛ در حالي كه همه شرايطلازم براي درك حقانيت اسلام را در اختيار داشتند اين گروه نيز عذري درپيشگاه خداوند نداشته و معذب خواهند بود .3- كساني كه ناآگاه بوده و دراين راستا خود مقصر نيستند؛ بلكه اساسا غافل بوده و نداي اسلام رانشنيده اند و يا ابزارهاي لازم را براي تحقيق در اختيار نداشته اند .اين گروه ( ( مرجون لامر الله ) ) هستند ودر صورت درستكاري براساس آيين قبلي بافطرت الهي ، ممكن است خداوند بر آنان نظر رحمت كند.;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.